Nagy Barbara
METSZETT TÉR
2022 Godot Katalizátor díj - finalista
Kiállítás: HETEROTÓPIA – minőségi tér: 2022. március 24 – április 10.
NAGY BARBARA
Nagy Barbara (1976) a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán diplomázott, majd ugyanitt Konkrét metafizika címen védte meg doktori disszertációját (DLA).
Tagja a Nyílt Struktúrák Egyesületnek és a Vajda Lajos Stúdió Kulturális Egyesület vezetőségének és a Szentendrei Grafikai Műhelynek. Kritikai írásai jelentek meg és kurátori tevékenységet is folytat. Jelenleg Szentendrén, az Új Művésztelepen él és dolgozik.
Több külföldi ösztöndíjjal dolgozott már Berlinben (DAAD), Salzburgban, Rómában vagy épp Freisingben, ahol idén júliusban is kiállítása nyílik. Művei köz- és magángyűjteményekben is megtalálhatók. (Hypothekenbank, Essen, Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre, Raiffeisen Bank, Budapest, Gáyor-Maurer Archív stb.)
Metszett fekete fatáblái a fénynek mind filozófiai, mind konkrét fizikai szerepével és változásaival foglalkoznak. A metszés struktúrái által a fekete szín nem elnyeli, hanem ellenkezőleg, megjelenítheti a fényt. A fatáblákat gyakran szénrajzzal társítja, ezzel továbbértelmezi, tágítja, installációvá alakítja a teret.
Metszett formák I.-VI.
metszett, festett fa, 2021-2022
Metszett formák VII.
100x100 cm, metszett, festett fa, 2021.
METSZETT TÉR
Az itt látható metszett fatáblák a fénynek mind filozófiai, mind konkrét fizikai szerepével és változásaival foglalkoznak. A metszések mélysége, iránya, geometrikus rajzolatai és a felület monokróm, feketére festett színtörései által a táblaképeken a fény „vándorlását” követhetjük nyomon.
A fekete szín általában elnyeli a fényt, de a metszés struktúrájából adódóan, a néző helyváltoztatásai és a súrlófény más és más fényállapotokat közvetítenek. A metszett fatáblák egyben nyomódúchatásúak is, de nem grafikai munkák nyomtatására készültek.
Ahogy a szem feltárja a kép különböző aspektusait, úgy mutatják meg a különböző fényviszonyokba került munkák önnön létlehetőségeik „változatait”.
A kiállító tér falára finoman felrajzolt vonalkötegek a különböző magasságokba felrakott fatáblákból kilépve, azok összekötéseivé válva, a szénrajz médiumában folytatják a táblaképeken látható geometrikus táncot. Szemünkben egy dinamikus „történet”, ösvény áll össze, melyet belső ritmusunk hangol tovább.